درمان با آنالوگ ویتامین A باعث بهبود عملکرد بینایی در موشهای دیابتی گردید

11 ژوئن 2020 - رتینوپاتی دیابتی یک عارضه ی شایع از دیابت و عامل اصلی نابینایی در بین افراد در سنین کار است. یک مطالعه ی جدید در ژورنال آمریکایی پاتولوژی گزارش داده است که درمان موشهای دیابتی با یک تک دوز از chromophore 9-cis-retinal ،- یک آنالوگ ویتامین A -، که می تواند یک رنگدانه ی بینایی را در سلولهای شبکیه و در نتیجه یک عنصر حساس به نور را در شبکیه ایجاد کند، عملکرد بصری آنها را به طور قابل توجهی بهبود بخشید.

پرفسور Gennadiy Moiseyev ، از گروه فیزیولوژی مرکز علوم بهداشتی دانشگاه اوکلاهما، توضیح داد: در مطالعه قبلی متوجه شدیم که دیابت باعث کمبود ویتامین A در شبکیه می شود، و حتی قبل از آنکه تغییرات عروقی مشاهده شود، منجر به کاهش بینایی می گردد. بر اساس این یافته ما فرض کردیم که احتمالاً تغییرات زودرس بینایی در دیابت به دلیل کمبود ویتامین A در شبکیه ایجاد می گردد.

در پژوهش حاضر، محققان فرض كردند كه درمان موش های دیابتی با11-cis-retinal  می تواند باعث بهبود عملكرد بینایی شود. آنها تاثیر این درمان را بر روی موش های  Akita( مدل ژنتیکی دیابت نوع یک) با اندازه گیری پاسخ های الکترورتینوگرام (ERG) ، استرس اکسیداتیو شبکیه و آپوپتوز عصبی (مرگ سلولی)، بررسی کردند. پاسخ های الکترورتینوگرام در دو گروه موشهای سه ماهه ی آکیتا و یک گروه از موشهای کنترل غیر دیابتی با سن و سابقه ژنتیکی همسان اندازه گیری شد. گروهی از موش های آکیتا با 11-cis-retinal و گروه دیگر با محلول حامل درمان شدند. میانگین غلظت قند خون و وزن بدن موشها در طی مطالعه ماهانه اندازه گیری شد. موشهای آکیتا غلظت قند خون بالایی را در طول مطالعه نشان دادند. ERG و سنجش رودوپسین دو ساعت پس از تزریق9-cis-retinal  انجام شد، در حالی که ارزیابی مرگ سلولی توسط روش ELISA و TUNEL هر دو 24 ساعت پس از تزریق انجام گردید.

نتایج نشان داد که عملکرد بصری در موشهای دیابتی پس از درمان با تک دوز9-cis-retinal  بهبود یافته است. علاوه بر این، محققان گزارش دادند که این درمان باعث کاهش استرس اکسیداتیو در شبکیه ، کاهش مرگ سلولی شبکیه و تخریب شبکیه و بهبود عملکرد بینایی می شود.

پرفسور Moiseyev ، گفت: این کار فرضیه جدید ما را تأیید می کند که اختلال ناشی از دیابت در متابولیسم ویتامین A در چشم ، منجر به کاهش عملکرد بینایی در مراحل اولیه رتینوپاتی دیابتی می شود. در حال حاضر هیچ درمانی برای جلوگیری از ایجاد این عارضه در شبکیه ی بیماران مبتلا به دیابت وجود ندارد. این مطالعه نشان می دهد که تحویل کرومفور بینایی به چشم دیابتی ممکن است یک استراتژی درمانی بالقوه در مراحل اولیه رتینوپاتی دیابتی برای جلوگیری از کاهش بینایی در بیماران مبتلا به دیابت باشد.

به طور سنتی، رتینوپاتی دیابتی به عنوان یک بیماری ناشی از آسیب به رگ های خونی در شبکیه در نظر گرفته می شود، که به موجب آن بافت حساس به نور در قسمت پشت چشم (فوندوس) آسیب می بیند. بیماران مبتلا به دیابت قبل از هرگونه آسیب میکرووسکولار در قسمت انتهایی چشم، اغلب نقص عملکردی در سازگاری با تاریکی، حساسیت کنتراست و درک رنگ، را تجربه می کنند. با این حال، داده های اخیر حاکی از اهمیت ویتامین A برای عملکرد طبیعی بینایی است. این ماده به عنوان پیش ساز ماده ی حساس به نور 11-cis-retinal ، است که کروموفور رنگدانه های بینایی است و می تواند یک پروتئین حساس به نور را در شبکیه تولید کند.

منبع:

Malechka, V.V., et al. (2020) The Single Administration of a Chromophore Alleviates Neural Defects in Diabetic Retinopathy. American Journal of Pathology. doi.org/10.1016/j.ajpath.2020.03.009.

https://www.news-medical.net/news/20200611/Treatment-with-vitamin-A-analog-improves-visual-function-in-diabetic-mice.aspx